Wednesday, October 22, 2008

Motivated or demotivated?

Actually,aku fikir sepuluh kali jgk la nak buat entry ni....at first rasa mcm malas tp aku perlukan rujukan dan pendapat dari sahabat2 dan rakan2 blogger ku....

Lega rasa nya dah lepas preview smlm...ramai jugak yg hadir menyaksikan pementasan kami.
Sepanjang minggu ni,aku mmg ditahap tension maksima dan risau gila, cuma dok control aje...maklum la kan,preview dan show nak dekat....dan aku masih belum lagi dapat menyelami watak Sofea ni,dah la pertukaran watak last minute...but i set up my mind i'll try my level best to do it, no matter what...
Abis je show,kami diarahkan berkumpul...Pengarah Kebudayaan kat situ nak jumpa...

Belum sempat nak tarik nafas,lakonan ku telah dikritik dgn kata2 yg mmg buat aku nak carut...tapi mmg dah carut pun dalam hati,cuma tak dpt didengari...yg buat aku tersentap bila dia cakap " you fail!"
Suasana disitu smlm,tiba2 bertukar macam keadaan kat dlm bilik darjah..cikgu marah anak murid nye...semua berdiam seribu bahasa mendengar leteran dia...pengarah untuk teater ni pun diam tanpa kata2,....terlalu banyak kekurangan dan kelemahan show kali ni...dari segi character,vokal,lampu,prop...bole dikatakan semua,this is the worst show to her...

Aku bukan nye seorang yg tidak bole menerima kritikan,selama aku menceburi diri dlm bidang ni..segala kritikan i take it positively,tapi apa yg buat aku tak puas hati,dia main serbu ikut suka hati dia...yes,i should speak out last nite...tapi rasa hormat dan rasa tak nak tunjuk pandai membuatkan aku diam seribu bahasa...

Aku datang kesini dgn zero,hanya minat yg membuatkan aku jatuh cinta pada teater(lakonan).Aku tiada basic lakonan dan hingga skrg aku masih belajar...dan aku amat bertuah kerana dapat bersama orang2 seni disitu yg bnyk membantu..

Disini aku tidak bermaksud untuk menyalahkan sesiapa.... apa yg aku cuba nak terangkan disini ialah setiap produksi yg hendak membuat pementasan memerlukan disiplin dari segi time management dan persiapan....what do u aspect the result for 3days training?
Comfirm la mcm hampeh!Aku bukan nya pro sght,pelakon terbaik 2008 bole la buat mcm tu...aku baru dok merangkak and i need a guide.. My previous show,persiapan kami mengambil 2 bulan training...so the result is excellent tapi tak la sehebat box office...
Apa yg membuatkan aku kecewa disini.....she dont know the clear picture,whats going on,what is our problem...seseorang yg bertanggunjawap di dlm produksi ini perlu menerangkan keadaan sebenar bahawa kami ni kurang latihan...bukan hanya berdiam kan diri...majority kami disini punya commitment lain,kerja,rumah... aku telah cuba untuk membahagikan masa untuk produksi ni...abis keja terus bergegas ke latihan,hinggakan nyaris nak langgar mangkuk ayun yg bawak moto ntah2 ape2 kerana mengejar masa ...tapi bila smpi kat sana training cancel...who should i blaim? Terus terang aku katakan disini...aku kesini untuk mencari ilmu...bukan untuk tunjuk cantik atas stage seperti apa yg dia katakan semalam,tak berbaloi langsung aku nak tunjuk lawa atas tu...bukan nye dapat duit pun...selama ni pun penat lelah dan duit ringgit tak pernah terlintas dlm kepala otak aku ni...aku dah korban kan masa,penat dan duit ringgit untuk minat aku ni...ingat minyak petrol tk payah bayar? dah la minyak mahal sekarang....

The conclusion is....latihan amat penting untuk setiap pementasan...itu je aku nak ckp disini...
Apa2 pun,aku kena teruskan jugak...show weekand ni...

15 comments:

Anak Antu Seni said...

a quitter never win a winner never quit... remember,are u the winner !!

Nyda Zamani said...

huhuhu
tak dapat gi tgk preview smlm
hujan..sob3
banyak2 sabar ek kak aida
i knew that u have performed the very best..
utk weekend ni
buat yang terbaik k
u can do it!!
cayok2!!

Anonymous said...

sabar aje la. i think u shud voice up ape yg terlintas in ur mind. at least she knows. nanti kang..lagi dia naik tocang...praktis bape jam..result nak excellent...wat a joke..haihhh

Cikgooden said...

practice make perfect...kata kawan aku....bagi aku drillllllll...yg penting aaaaa.

artsoul said...

anak antu...aku nyaris nak quit,tapi memandang ini minat aku,i'll stay...

nyda...thanks nyda

kadok..politik bnyk kat situ...

cik gooden,u r rite!

Butaseni@Wan Raja said...

well said!
its was not your fault at all!aku tau sejauh mana hang boleh pi.
aku tau,sebab aku pengarah pertama hang sejak hang join teater di tanjung.

watak yang di tawarkan tu memang bukan calang-calang watak.memang berat.memang memerlukan banyak masa dan latihan,bukan setakat fizikal tapi mental jugak.potensi untuk hang bawak dengan baik memang ada,fizikal dan figure untuk bawak watak tu memang ada.tapi bukan sewenang-wenangnya blakon dengan persiapan 3 hari.banyak sungguh masa yang terbuang.

seperti yang selalu group kita buat,latihan vocal,artikulasi,fizikal,mental,penghayatan tu semua bukan untuk suka suka,inilah kegunaannya.setiap kali latihan PENGARAH memang perlu terapkan ni semua kat pelakon,sebelum start berlakon.bukan tangkap ulaq sawa.

aku yang jauh ni bila dengar cerita takda sapa yang bersuara dan back up hang walhal bukan salah hang buatkan aku agak sedih!

take this shit positively.jangan berenti semata mata kerana kritikan serebu tembok pengarah tu.anggaplah dia tak tau apa yang jadi,based on apa yg dia nampak ja,jangan ambik pot sangat dengan dia.jika minat,teruskan.but find the right chanel.

sekurang-kurangnya hang dah dapat pengalaman yang berguna ni.itu akan mematangkan lagi.

dont rush,take time to prove kat orang yang kritik tu how good you are!

artsoul said...

ni lah first time komen hang yg paling panjang dlm entry aku dan yg bole masuk dlm kepala otak aku..haha..ternganga gak aku baca...hei,thanks for understanding,touching..hihihi

Anonymous said...

dear artsoul,

caring is sharing,
sharing is caring,
caring is loving,
loving is teaching,
teaching is caring,

sharing is learning,
learning is caring,

we learn,
we live,
we love,
we play,
we cry,

we learn, because we care,
because caring is sharing,
and sharing is loving...

:)

artsoul,
don't worry, we love you...


with lots of love,
hots

p/s:
dear artsoul, and all...
please remember,

swearing is NOT sharing,
swearing is not in a vocabulary of sharing and caring :)

swearing is disgusting!!! (agreed?)
:)

because sharing and caring is fun!

Pegawai Khalwat said...

Aku nak komen, tapi komen aku lebih kurang sama dengan Butaseni.

Don't blame the Pengarah Kebudayaan. Dia memang tak tau apa yang terjadi, sebab dia expect latihan hangpa dah jalan lama. Yelah, permohonan buat show dah berbulan lepas. Mestilah dia ingat hangpa dah praktis. Aku bukan nak defend dia, tapi put yourself in her shoes than you understand.

Pengarah Show pulak pastinya tak berani nak bela kata 'kami berlatih 3 hari saja'. Nanti lagi teruk dia kena hentam.

Anyway, you've don't a great job for a week production.

Booya!

tegezoot said...

lepas ni aku pulak nak kena! aku punya cerita lagi byk konflik, baik luar mau dalam! waaaaaaa!!!

PuTeRi CaHaYa said...

jgn tensen2..lepas ni..sure along leh p lg jauh...insyaAllah?
pengalaman tu jd kan sbg cikgu utk diri s'dri.

salam
(",)

artsoul said...

hot...yup,love because we caring,caring bacause we sharing :)

pk..setuju n thanks for the advise,masuk kpala dah..

tegezoot..tkdak pa lah,hang ok lah...

achu..tq

jinggo said...

biasa la tu........
lebih baik kena kritik dari kena puji..........
lebih baik kena hentam dari kena ampu.............

artsoul said...

jinggo...yup,positif..

The Island of NAMOYAKI, said...

:)

perjalanan... dan demi masa.