Tuesday, October 28, 2008

Lega....

Hari ni, aku bermula kerja seperti biasa setelah pulang dari Perlis.Buat pertama kalinya aku berpeluang membuat pementasan dinegeri lain. Penat tapi best...sbb dpt bersama dgn rakan2 lain yg semuanya mmg satu kepala..hahahaha

Kami memulakan perjalanan pada jam 9.00pagi..sepanjang perjalanan hati ini berdebar2..mana tak nye aku ni ada darah gemuruh,so untuk cover darah gemuruh aku ni,sepanjang 3 jam perjalanan kami berceloteh dgn bermacam2 topic...at least hilang sikit rasa gelabah tu...kitaorg tiba di sana lebih kurang jam 12tengahari...Ada diantara kami yg sudah tiba awal kerana menyiapkan prop,lampu dah music...

Sebelum memulakan rehersal kitaorg pun bersantai sekejap sambil menjamah makanan tengahari...baru sampai trus melantak,hahaha...makanan yg dihidangkan mmg menyelerakan,masakan org negeri perlis ala2 kampung...setelah menghabiskan makanan tengahari kami semua ke bilik masing2,disana telah disediakan asrama bagi perempuan dan lelaki...terasa mcm di alam persekolahan pulak...anyway kami semua berasa sungguh selesa dgn kemudahan yg disediakan...

Jam 6.30pm,masa untuk bersiap ...aku panic tahap ntah ape-ape...mulalah darah gemuruh aku ni...tapi biasa la,control.....dlm bilik persalinan,masing-masing dgn gelagat mereka...ada yg berdiam diri in charactor...ada yg masih menbaca skrip,aku la tuh...hihihi,apa-apa pun aku sudah bersedia dan akan buat yg terbaik no matter what...

Last call around 8.00pm,semua pelakon diarahkan berada dibelakang pentas.....bole dikatakan ramai jgk yg hadir mengisi auditorium pada malam pertama...















suasana kampung yg buat hati tenang...















Dewan Budaya Negeri Perlis















Tanpa mereka ni kerja tak jadi...














lepak jap...














Adegan sofea bersama teman seperjuangannya..hahaha















Ni pulak adegan bergosip..















sofea yg tidak puasa hati bila melihat Julia bersama Hisyam
















Hisyam yg selalu mabuk dan sofea menjadi mangsa yg selalu dipukul
















Hisyam naik marah....Kak Mona cuba menghalang..















Sofea kena blasah lagi...

















Hisyam dipukul olen Mazlan yg marah kerana bersikap kejam pada Sofea



















Mazlan memujuk Sofea yg sedih setelah ditgglkan Hisyam












Adegan apek dan Baby yg membuatkan auditorium riuh dgn gelak ketawa..














tanpa ibu teater ni tak sempurna show kami ni...respect!














Yus Raja Lawak dgn aksi mak nyah...mmg lawak..












Mak nyah yg paling vogue..













Ibu Sofea yg sungguh kecewa dgn berita yg mengejutkan
Selama 2 hari pementasan,aku dan rakan2 seperjuangan telah memberi sepenuh commitment bagi menjayakan pementasan kali ini dan kami semua telah cuba memberi yg terbaik.
Tak sangka pulak tanpa latihan yg cukup kami menerima feedback yg positif dari penonton walaupun, masih ada kekurangan namun penonton terhibur..yg pasti penonton faham message yg disampaikan dari show ini...alhamdulilah...
Ini adalah satu pengalaman yg sungguh mematangkan aku...disini aku mengambil kesempatan untuk meluahkan rasa terime kasih pada produksi Budayasari PP yg memberi peluang dan jugak rakan2 yg bnyk menolong...tanpa kalian pasti aku lemas dlm lumpur..hahahaha

41 comments:

Cikgooden said...

from de N3..aku rasa okey ja..apasal kena bambu teruk?..fail la, Out la..

teruskan...

Seni utk seni!

Anak Antu Seni said...

ada cerita dalam cerita... x pa.. kami semua sayang hang !

PuTeRi CaHaYa said...

herm... yg penting pengalaman..kan along? achu tau along leh bt...

lps ni...meletup ler along nnt ..yer?(",)

achu doakan kejayaan along..moga along leh p jauh...

salam
(",)

tegezoot said...

dalam banyak2 aku la orang yg paling sayang nak mampuih kat ang tau tak? ang tau? ang tak tau!

ps. jadi kuat dan jgn byk pendam. Ingat Allah tahu apa yg terbaik buat kita.

Butaseni@Wan Raja said...

dala hang dah lepas

Unknown said...

Tahniah..
sme nampak voque jer..
kalau wat kat KL komepm i dah p tgk..
len kali wat la kat KL lak ek...

artsoul said...

cik gooden...ya betoi,seni untuk seni!

anak antu...hahaha,touching la oiii..

achu,tq achu

tegezoot...aku tau hang syg kat aku...tp aku tk ble syg kat hang sbb pu3 syg kat ang..oppsss tersasul la plakkkkk...

butaseni...a'ah,lega rasanya...eeeee...takutnya org halimunan komen entry aku...

raz...sure i bgtau,u org pertama...

Anonymous said...

tahniah...:)

Hajime said...

cam menarik je...

yoshz said...

vogue mender..scary mmkayy..

rOhock said...

HAHAHA...KIM SALAM KAT GADIS- GADIS JADIAN.....HAHAHAAHAHA

alif-mikail said...

good.. good..

kalau ada video lagi baek!

artsoul said...

hajime...a'ah best :)

yoshz..hahahaha

rohock..alrite,i ckp u minat kat depa k..:P

alif...tq,tkde vidoe arrr:(

zizou said...

bagilah aku video teater ko, sebab aku nak pegi tengok jauh sangat
>>..<<

yusrihashim said...

tak der plan kat selatan ke?

pemikir lapuk said...

bst jga tgk gmbor tu...bila nak main kt kl?..ke dah main?

AL-BIMA SAKTI said...

kerjanya ikhlas, hasilnya pasti baik...

Pegawai Khalwat said...

Hum.....

Diary of my now said...

wah mencabar sungguh kerjaya awak ni art. berapa lama agaknya ek nak praktis untuk buat satu pementasan tu~??

artsoul said...

zizou..yela,yela..nnti klu ada aku pos kat hg laa..

karem..blum ada lg klu ada aku info hang..thanks sbb ziarah blog ni :)

pemikir..cerita ni dah dimainkan bnyk kali,penah kat kl dulu..ni kitaorg buat balik..anyway thanks sbb ziarah blog sy

albima..ye betoi

pk...hum blk!

kuncop..agak mencabar,tp ini adalah minat saya...untuk sy yg masih baru ni memerlukan 1 ke 2 bulan training la kuncop..tp tk sngka gak this time punye show 3 hari praktis je...hahahahah

merapu stories said...

posisi duduk, pegang rokok, mekap, muka, dressing...ada gayaaaaa. x lama lg masuk istana budaya budak nih..conpem!! tahniah!

tasekM said...

lama sungguh tak p tgk teater haih~....

Mak Su said...

didoakan semoga akan terus berjaya :), caiyuk caiyuk

Letting the time pass me by said...

Teater memang sesuatu yang sukar..

Praktis makan masa berhari-hari tetapi orang menilai kita hanya selama sejam atau setengah jam... Semua usaha berhari-hari, berbulan-bulan hanya dinilai dalam jangkamasa yang sekejap...

artsoul said...

merapu...jauh perjalanan aku la ni...anyway thanks lah..

tasik merah..laaaa,mai la tngk

maksu..terima kasih maksu :)

zul rahman...lama tk dengar berita,kemana menghilang?

letting...betoi tu

Danielle_Corleone said...

wah! hot teater ni!

artsoul said...

daniell...mmg panas..

Rajuna said...

sebenarnya
kamu ini pelakon teater kah?

oyett said...

mcm best jeee ini cerita

artsoul said...

rajuna..yup :)

oyet...bole dikatakan best gak sbb ada perempuan jadian...hehehhe

zairi said...

ciss..cilakak itu hisham..berani dia pukul pompuan seksi tu..

Aloy Paradoks said...

dan salam kenal juga untuk kamu,,,, moga sukses dlm hidup dan teater.

Aloy Paradoks said...

or rekaan utama ye,,, orait,,nti inform la... insyaalah nak tgok.

artsoul said...

zairi....ok kita pukui dia! :)

aloy..thanks :)

SATIRA + KACAU said...

Sdri: Aku suka teater dan pada bahagian tertentu, bencikan orang teater. Ha. Ha. Kalau nak tahu lanjut, emailla soalan kepada aku.

Satira + Kacau

Unknown said...

dah lame tak jengguk kat cni.. hehe.. ;)

wanie_agk said...

suatu masa, saya akan tonton pementasan kamu.

artsoul said...

satira...sensitif isu ni..

azizul...sy pun same gak

wanie...ok,thanks...will info awak..

Oasis said...

Suka tgk org2 seni kat sini. Nak tanya...u ada skrip teater Mencari Juwita x? I ingat nk pentaskan teater tu

artsoul said...

hmmm,nnti sy cuba2 tanya kat pengarah sy k..

Oasis said...

Thanks....