Friday, September 12, 2008

Akhir nya....















Bila tiba nya ramadhan,pasti suasana di tempat keja aku jadi lengang..bkn nye lengang tkde passenger,pasengger ramai cuma potential customer tkde...semua "look see-look see" customer dan "touch n go" customer...ini yang menbuat aku under preasure...

Dalam keadaan bosan,tiba2 aku terkenangkan pada seorang teman.Teman tapi mesra.Aku mengenali dia ketika aku berpluang belajar di salah satu institusi di Shah Alam..alaa,tapi itu pun aku blaja tak habis....hahahha

Teman aku ni, bole dikatakan salah seorang pelajar yg selalu buat pensyarah bengang..mana tak nye masa kuliah dia menghabiskan masa dengan melukis,kenapa lah engkau ambik jurusan yang takde kena mengena dgn minat engkau...aku pun tak pasti,mungkin dia takde pilihan lain...Aku dan kawan2 sekuliah aku ni mmg tak kering gusi dgn kerenah teman aku ni,yang kelakar bila dia dimarahi pensyarah,suka buat muka kesian...hahahaha,tak sesuai langsung...

Activiti kami sekumpulan,slalu nya lepak di salah satu gerai makan di section dua...itu lah port kami,bole dikatakan setiap malam cuma pada hari minggu masing2 pulang ke rumah ataupun rumah saudara.

Kami berlima bole dikatakan amat rapat,dah seperti adik beradik..cuma kadang2 terdengar gosip2 liar yang mengatakan kami punya hubungan. Aku tidak peduli dengan apa yang orang kata,pada aku kami sekadar kawan sekuliah dan aku menghormati dia sebagai orang yang lebih tua dari aku.

Aku pendekkan cerita......

Sejak kebelakangan ini,aku terasa ada kelainan dengan sikap teman aku ni...dia memencilkan diri dan tidak seceria dulu.Dia menbisu seribu bahasa,disaat-saat kami sibuk membuat persiapan untuk persembahan pada malam annual dinner yg selalu diadakan setiap tahun.

Aku mula kurang senang dengan sikap dia yang tidak mahu melibatkan diri,tidak ambil peduli...aku amat berharap agar dia membantu.Tapi,dia tetap dgn pendirian dan sikap dia yang hanya mendiamkan diri tanpa kata-kata.Aku mula bengang...


Seminggu berlalu,teman aku ni tetap berperangai serupa...aku dan kawan2 lain buat tk kisah je...malas nak layan.Lantak engkau lah...Didalam fikiran aku,mungkin dia ada masalah lain,aku tak perlu masuk campur atau bertanya banyak hal peribadi orang,nanti aku dikatakan busybody pulak..lagipun aku tak reti lah nak pujuk pujuk ...aku bukan nya ada buat salah dengan dia pun..apatah lagi menyakitkan hati dia...

Satu malam,seperti hari2 biasa kami semua ke gerai makan...tak sangka pulak teman aku berada disitu jugak.Keadaan agak tengang bila kami dapat tahu yg teman aku ni dicabar untuk berlumba.Aku tak pasti siapa mereka itu....Kami semua tidak setuju dgn tindakan bodoh dia tu,tapi dia degil dan tetap mahu berlumba....Aku mati idea tak tau nak cakap apa lagi dah.....disaat itu,aku bayang kan benda yang tak elok akan menimpa teman aku ini.. aku mesti halang dia dari terus berlumba,tapi apa daya aku...dia ni degil!

Jam hampir 11.00 mlm....

Aku perlu bergegas pulang ke asrama ku....sebelum pulang aku masih lagi mencuba pujuk teman aku ini dgn berharap agar dia tukar fikiran..namun dia tetap dgn pendirian nya..
Ikutkan hati,nak je aku pecah-pecah kan tayar moto dia tu...ataupun aku ajak kawan2 lain humban kan motosikal dia ...biar berkecai...Sekali lagi, aku betul2 bengang..
Dengan berat hati,aku harus melangkah kaki pulang... aku memandang teman aku ni dgn dahi ku berkerut tanpa kata-kata...."jaga diri baik-baik" Ha???!!!!! dia suruh aku jaga diri,sedangkan dia nak pergi menempuh maut!...Aku terdiam seribu bahasa dan terus beredar dari situ.....sepanjang perjalanan pulang bersama kawan sebilik ku,aku berdoa agar teman aku ni dijauhkan dari malapetaka..

Di dalam bilik,aku tak senang hati,mcm kucing nak beranak.Aku perlu buat panggilan....

Hingga hari ini,saat ini...tragedi itu masih diingatan...ARWAH ADLYMAZALI..atau nama panggilan oleh kami semua Dylon...kamalangan itu amat mengerikan...aku dan kawan2 lain tidak berada ditempat kejadian tapi kami bermalam di hospital dan menemani arwah pulang ke Johor Bahru dan disemadikan disitu....

Jauh disudut hati aku ini...hingga hari ini aku kesal dgn apa yg berlaku,kedegilan mu membinasakan diri,kalau lah aku tahu engkau akan pergi dlm keadaan mcm ni,aku pasti pecah-pecah kan tayar moto engkau,aku pasti humban kan moto engkau...,tapi ajal dan maut ketentuan tuhan....aku pasrah,tiada siapa yg dapat menghalang...

Aku sentiasa mendoakan roh mu ditempatkan dgn orang2 yg beriman Adly....

p/s..pada blogger2 yg merempit....tegezoot! hang pun dok rempit kat blakang seagate kan?!...
sayangkan la diri tu...klu rasa nk tunjuk hebat...p lah kat litar lumba,at least dpt jugak nama..
mana tau,kut kut lah....bole masuk formula one,pas tu dapat jadi ambassador Taq Huer....
bangga jugak aku juai jam...

31 comments:

Anonymous said...

AlFatihah tuk kawan ko tu.Moga rohnya dicucuri rahmatNya.

Yana Ismail said...

Al-fatihah:(

crunchyahcock said...

al fatihah, tapi tegezoot ni mmg x makan saman punyer sebab mmg x paham bahasa!

p/s; pegawai pun sama naik gak tiap malam minggu ngan buta seni.

tegezoot said...

Kehadapan saudari Artsoul, hentikanlah fitnah dibulan yg mulia dan penuh barokah ini...

BILA MASA AKU DOK MEREMPIT NIH???

80km sejam pun aku dah kira laju gila tau tak!!

artsoul said...

mr penyubiru n princess liyana....amin

ah-cock...ha mmg betoi tu.butaseni naik moto carry pk kat blakang pas2p race kat padang kota...

tegezoot...astaga,dibulan2 mulia ni aku mengambil kesempatan meminta maaf pada mu wahai sahabat ku tegezoot...opps,putra cahya..eh! silap..tegezoot..eh!..putra,eh,putri...eh..apa ni..tiba2 je tergagap..

Danielle_Corleone said...

Al-fatihah. dan salam pertengahan Ramadan. :-)

Butaseni@Wan Raja said...

ni kalau farid kamil ka patrick teoh ka baca entry ni,mesti depa dapat idea buat skrip rempit 3 hahahaha

artisticklytouch said...

tergezoot merempit? ha haha hah aha LOL gelak guling guling...

dzul said...

ish..al fatihah utk kawan kau. ketentuan tuhan tak ada siapa yg boleh menghalang..

artsoul said...

butaseni...pasti box office cite tuu..hahahaha

daniell..amin

art...hang pun sama kan?

dzul...walaupun dah bertahun kisah ni,ia masih diingatan

AL-BIMA SAKTI said...

kalu sapa-sapa ada kekawan cam tu, tolonglah nasihatkan mereka. kembalilah ke pangkal jalan. usah dok merempit atas jalan...

Hijabista2u said...

hehe ade ke resepi tandoori home made? meh cni capik79@yahoo.com

Hajime said...

alfatihah...

PuTeRi CaHaYa said...

Al-fatihah bt kwn along!! moga dirahmati...

Hah, ni naper lak namer achu pun terlibat sama ni..klu yer pun tergagap... sebut le nama lain... ni dah masuk 2 org dah ni... bersambung2 lak dgn buta seni.. :-(

tegezoot said...

gatai!

jinggo said...

jodoh pertemuan....
ajal maut.....
semua di tangan tuhan.........

artsoul said...

al bima...tu yg sy cuba buat dulu..

capik..acah jeeee

hajime...sudah suratan..

pu2 n tegezoot...ellllehhh..

jinggo..ye betoi

Mak Su said...

Al Fatihah utk kawan tu, kekadang sudah ditakdirkan begitulah penamat kisahnya.... :(

Pegawai Khalwat said...

Eh.. aku pakai moto Kawasaki ZX-10R Ninja dikira kategori rempit ke?

Moto rempit bukan satu kelas ngan aku.

(Nah, nak sangat aku cakap besaq!)

Danisha said...

Al fatihah....

Sedih la plakkan? Semoga jadi pengajaran untuk kita.....

artsoul said...

maksu...ye,itu dah suratan nye..

pegawai khalwat...klu nk p rempit tk kira moto apa..naik basikal pun bole p rempit apa...

danisha...cite ni dah lebih dari 10tahun,sy masih tk bole lupa kejadian tu..

tasekM said...

alfatihah.



sedih aku :(

sakurasa 2 said...

Al-fatihah.moga rohnya dicucuri rahmatNYA.

kehilangan....perit untuk kita laluinya....

artsoul said...

tasik merah n sakurasa...sudah suratannyeee...

amri said...

testing... testing..

TedungS said...

alfatihah

mat rempit mmg susah nak menyesal.
(i was once, baru mula berjinak terus kena kerahan tenaga haha)

The Island of NAMOYAKI, said...

Al-Fatihah!

Innalillahiwainna ialaihiro ji'un..

" 8.maka Allah mengilhamkan
kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketaqwaannya,
9. sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu
10.dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya.
(Ruj: Asy-Syams Ayat (Matahari) Ayat 1-14)

Artsoul;
Allah mengilhamkan Sukma kefasikan dan ketaqwaan,
Beruntunglah bagi yang mensucikannya,
Merugilah bagi yang mengotorinya.

Baca,
bacalah dengan nama Tuhanmu.

(Credits&Thanks:ESQ165-DrA.G.A)

Salam Nudzul Qur'an, Ramadhan Al-Mubarak. Jazzakallah hu khairan jazza.

:)

Anonymous said...

aik?? maner n3 jom bukak pose tu??

artsoul said...

tedung,hahahha

zul..terima kasih..bagus untuk renungan semua..

mr penyu...ok,dah post

wanie_agk said...

seronok saya tengok gambar2 di atas. salam.

artsoul said...

hahhaa,gambar tu?